איך לעבור את החג בשלום , עם עצמך.

כחובבת שמרים מובהקת אני תמיד שמחה שמגיע חנוכה ומאז שהתוודעתי ללביבות של סבתא רחלה (סבתא של בן זוגי) זו בכלל שמחה כפולה. מה גם שהמסורת הזאת של הדלקת נרות כל ערב למשך שמונה ימים מקרבת ומכנסת אותנו למעין טקס משפחתי לסגירת היום שבו כל אחד היה במקומו ובעיסוקו ואותי זה מרגש. אני זוכרת כילדה שידעתי שחנוכה מגיע בקרוב  לפי הילדים שהיו מגיעים עם סופגניה כתחליף לסנדביץ’ לארוחת עשר.

אמה מה, בשנים האחרונות איך שמתקרב החג צצות להן אינספור כתבות על  ”איך לעבור את החג בלי להשמין” ו”איך להתמודד מול מתקפת המטוגנים”. אז יכולתי לכתוב המלצות על איזה שמן לטגן, איזה מילוי הכי פחות משמין ואיך לעבור את החג בלי לעלות במשקל, אבל אני מי שמכירה אותי יודעת שאני מתעסקת פחות במה ויותר באיך ומתוך מה. מי שמכירה אותי יודעת שאני לא עושה עניין מאוכל ביומיום ולכן גם לא בחג. אני מרגישה שכל המהומה שמתרחשת סביב החג מוציאה את הכיף שבו ומתבלת אותו בפחד, רגשות אשם וייסורים עוד לפני שהוא בכלל הגיע…

אז הנה שמונת הטיפים שלי לשמונת ימי החג:

  • אל תוציאי את הנשק הכבד, את לא עומדת בפני מתקפת שומן, זה רק אוכל! נכון זה חג שנמשך שמונה ימים שבהם כנראה שתאכלי דברים שאת לא אוכלת ביומיום, אולי תאכלי יותר מהרגיל אבל כמו שהחיים חוזרים לשגרה אחרי החג כך גם הגוף שלך יגיב.
  • ותרי מראש על המלחמה הזאת, לא, לא מתבוסתנות אלא מחוכמה וידיעה שאין בה תועלת והיא מביאה עימה אכילה מיותרת ורגשות אשם.
  • התייחסי לסופגניה כמו שהיא. נכון היא לא מזינה ורחוקה מלהיות בריאה, היא טעימה ומתוקה ואין בה ערך תזונתי. אבל גם למזונות כאלה יש מקום בחייך, במידה.
  • אל תגיעי להדלקת נרות מכל סיבה אחרת אבל לא כי את מפחדת מאכילה “מיותרת” כי סביר להניח שתמצאי דרך אחרת לפצות את עצמך על כך.
  • אל תחליטי מראש כמה סופגניות תאכלי, תחליטי בכאן ועכשיו, כשאת מול הסופגניה. מתי לאחרונה ההחלטה מראש שימשה לך כגלגל הצלה? היא בדרך כלל הופכת לחבל תלייה כשקשה לעמוד בה ואז מביאה איתה תחושת כישלון.
  • אל תחליטי מתוך כמה מותר, כמה משמין, מה את צריכה ומה יהיה מחר, שאלי את עצמך כמה אני מרגישה שאני צריכה כדי להיות מסופקת? איזו אני הכי אוהבת? טעים לי? אני רוצה לאכול עוד? הספיק לי?
  • תסמכי על עצמך שגם לך יש גבולות. את לא באמת יכולה לאכול אינסוף סופגניות. אם תהיי קשובה לאותות ולהרגשה בגוף תגלי שכשאת באמת מאפשרת לעצמך את לא כל הזמן רוצה עוד. בנקודה מסוימת את מסופקת, את כבר לא צריכה עוד. הגוף שלך יודע לאזן את צריכת המזון שלו.
  • אל תתפשרי על איכות (אף פעם!) בחרי את הסופגניה ששווה את זה, הטעימה, הטרייה עם המילוי שאת אוהבת, תחגגי איתה.

ובנוגע ללביבות ? אותו דבר J

חג אורים שמח ומתוק!