חשבתם להתחיל דיאטה חדשה? תחשבו שוב!

חשבתם להתחיל דיאטה חדשה? תחשבו שוב!

מחקרים מראים שתהיו בריאים יותר אם תוותרו על הדיאטה ותניחו למשקל ובמקום זה תתמקדו בזיהוי אותות פנימיים של רעב ושל שובע.

מחקר שנעשה באוניברסיטת UC DAVIS שבקליפורניה ע”י 2 דיאטניות מובילות  הראה ששינוי במצבינו הבריאותי והפיסי יכול להתחולל מבלי לספור קלוריות ולעלות על המשקל ואף עדיף שננטוש הרגלים אלה.

המחקר ערך השוואה בין אפקטיביות תהליך הממוקד בדיאטה ובמשקל לבין תהליך המתמקד באכילה אינטואיטיבית, פעילות גופנית ועבודה על דימוי עצמי (עפ”י גישת HAES).

במחקר השתתפו 78 נשים בגילאים 30-45  שחולקו ל-2 קובוצות. מחצית הנשים צוותו לקבוצת הדיאטה בה הונחו לספור קלוריות ושומן, לקרוא תוויות מזון ולהקפיד על אכילה “נכונה” ומחציתן צוותו לקבוצה בה התבקשו לשחרר את האכילה ההימנעותית המקושרת לדיאטה ולירידה במשקל, להתמקד בזיהוי אותות רעב ושובע ולהשתתף  בקבוצת תמיכה לקבלת הגוף ועבודה על תפיסות חברתיות של השמנה ועודף משקל.

תוצאות המחקר, לאחר שנתיים הראו ש:

1. 92% מהמשתתפות בקבוצה שלא עשתה דיאטה התמידו בתהליך לעומת 50% מהמשתתפות בקבוצת הדיאטה שנשרו לפני סיום התהליך.

2. המששתפות שלא עשו דיאטה שמרו על אותו משקל לאורך כל התקופה לעומת קבוצת הדיאטה שירדה בממוצע 5.2% לאחר 24 שבועות אך עלתה הכל בתום השנתיים.

3. מצבן הבריאותי (כולסטרול LDL , לחץ דם)  של המשתתפות שלא עשו דיאטה השתפר מאוד לאחר שנתיים בזמן שבקבוצת הנשים שעשתה דיאטה לא חל שום שינוי.

4. ניכר שיפור משמעותי בדימוי העצמי והבריאות הנפשית  בקרב הנשים בקבוצה שלא עשתה דיאטה בהשוואה למצבן הנפשי ודימוי העצמי השלילי של קבוצת הדיאטה שרק החמיר.

מה המסקנות?

אז נכון שבקבוצת הנשים שלא עשתה דיאטה לא היתה ירידה במשקל אך לנקודת הסיום כולן הגיעו בריאות יותר, שמחות יותר ומרגישות טוב יותר לעומת קבוצת הנשים שעשתה דיאטה שהגיע לנקודת הסיום באותו משקל בו התחילה, עם דימוי עצמי נמוך יותר ובריאות פיסית ונפשית פחות טובה.

אז מה עדיף?

אנחנו כל כך מקובעים במחשבה שאנשים עם עודף משקל יהיו בריאים יותר רק אם יעשו דיאטה יאכלו מה ש”צריך” לאכול או ירדו במשקל אך במקביל אנחנו רואים שככל שתעשיית הדיאטה גדלה ומשתרשת במוחינו והתנהגותינו  עם השנים גדל גם שיעור ההשמנה כך שזו  כנראה לא תרופה אפקטיבית למה שמוגדר מחלת ההשמנה. אם תרופה לכאב ראש היתה נמצאת כאפקטיבית רק ב-5% מהמקרים היא מזמן כבר היתה יורדת מהמדפים.

גישת HAES – HEALTH AT EVERY SIZE AND SHAPE מציעה אלטרנטיבה אחרת, שאינה תולה את הבריאות במשקל אלא בקבלת השונות בגודל ובמשקל, הפרדה בין בריאות לגודל והתמקדות בתהנהגויות אכילה ,פע”ג ודפוסי חשיבה כדי לשפר את הבריאות הפיסית והנפשית.

מצורף  סרטון קצר בו מדברת אחת החוקרות, לינדה בייקון, מייסדת גישת HAES


למאמר המלא:

http://www.ucdavis.edu/spotlight/0605/diets.html

ט”ו בשבט שמח לכולנו.

נטע